Op 29 november bestond Zorgvilla Tante Toos – De Vreugde Tuin 2 jaar. Een moment om te vieren en terug te kijken met zorgondernemer Vanessa Arias op deze periode. Hoe heeft zij de afgelopen 2 jaar ervaren als ondernemer en wat zijn haar plannen voor de komende jaren?
Vanessa: ‘Deze 2 jaar zijn voorbijgevlogen. In 2022 ben ik samen met mijn man en dochter in het diepen gesprongen. Vanuit Arnhem zijn we naar Rotterdam Overschie verhuisd en De Vreugde Tuin gestart. Het ging niet altijd makkelijk, maar we hebben het als gezin en met onze medewerkers goed opgepakt. Driekwart van de bewoners waarmee we startten, zijn nog bij ons. Als ik nu in onze lichte woonkamer loop en hen zie puzzelen, sjoelen en praten met elkaar, maar vooral ook de glimlachen op hun gezicht zie, dan kan mijn dag niet meer stuk’.
Van zorgmedewerker naar zorgondernemer
‘Na jaren gewerkt te hebben in zowel de klinische zorgzetting als de in de ouderenzorg, vond ik het tijd worden om mijn eigen visie op zorg verlenen vorm te geven. Ik wil graag persoonlijke zorg en aandacht voor cliënten, maatwerk daar waar mogelijk is. Daar was eigenlijk geen ruimte voor bij de organisaties waar ik werkte. Ik wilde de stap maken van zorgmedewerker naar zorgondernemer. De visie van Zorgvilla Tante Toos past bij die van mij, dus het idee voor een eigen locatie werd geboren.’
De afgelopen 2 jaar heb ik veel positieve ontwikkelingen meegemaakt en verborgen kwaliteiten bij mezelf ontdekt. Draagkracht en draaglast zijn wel de kernwoorden in dit alles. Als zorgondernemer ben ik niet alleen voor mezelf verantwoordelijk, maar ook voor cliënten en hun familieleden en medewerkers. Signalen die ik van hen krijg, zijn dan ook heel waardevol. ‘, aldus Vanessa.
Tevredenheidsscore 8,7
‘Die signalen krijgen we veelal 1 op 1 en dat is fijn. We horen het graag als mensen tevreden zijn, maar de dingen die we kunnen verbeteren zijn misschien nog wel waardevoller. Als het mogelijk is dan ga ik of gaan mijn collega’s daarmee direct aan de slag. Ik begrijp dat het voor mensen ook lastig kan zijn om te zeggen als er iets is.
Om iedereen de gelegenheid te geven, zich richting ons te kunnen uiten houden we jaarlijks een schriftelijk klanttevredenheidsonderzoek. De vragenlijst kan anoniem ingevuld worden. We scoorden vorig jaar en dit jaar een 8,7. Daar ben ik heel trots op. Het betekent dat de kwaliteit van onze dienstverlening stabiel blijft én dat bewoners en hun familieleden kritisch blijven.
We streven natuurlijk naar die 10, maar het belangrijkste is dat onze bewoners hier zich thuis blijven voelen. Dat we hen dagelijkse liefdevolle en onthaastte zorg verlenen en aandacht houden voor de kwetsbaarheid van mensen. De continuïteit van de zorg is het belangrijkste. Daarbij hebben we altijd uitdagingen. Denk aan het opendeuren beleid en alle gevolgen van dien. Maar die uitdagingen gaan we met enthousiasme aan de komende jaren.’